Εκλογική Διακήρυξη για το 15ο Συνέδριο


Εκλογική Διακήρυξη της Κίνησης Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης (ΚΙΠΑΝ)
για το 15ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ

Συνεχίζουμε ακαδημαϊκά και ακηδεμόνευτα

 (pdf)

Το επόμενο διάστημα θα διεξαχθούν εκλογές στους συλλόγους ΔΕΠ για την εκλογή νέων ΔΣ και εκπροσώπων – συνέδρων για το 15ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ. Μέσα από το Συνέδριο, που θα πραγματοποιηθεί στις 17-19 Δεκεμβρίου 2021 υβριδικά, με φυσική παρουσία και με συμμετοχή από απόσταση, θα ανανεωθούν οι θέσεις και η διοίκηση της Ομοσπονδίας (33μελής Διοικούσα Επιτροπή και 11μελής Εκτελεστική Γραμματεία) για την επόμενη διετία.

Κατά την τρέχουσα θητεία της διοίκησης της Ομοσπονδίας, από τον Μάρτιο του 2019, η ΚΙΠΑΝ συμμετέχοντας με τους εκπροσώπους της στο προεδρείο της Εκτελεστικής Γραμματείας, στις θέσεις του γραμματέα και του ταμία, και με έξι μέλη στη Διοικούσα Επιτροπή, συνέβαλε αποφασιστικά στη διαμόρφωση των θέσεων και των αποφάσεων της ΠΟΣΔΕΠ.

Ενόψει των εκλογικών διαδικασιών για το 15ο Συνέδριο, παρουσιάζουμε τις θέσεις μας και σας καλούμε να συμμετάσχετε στις εκλογές εκπροσώπων για την ΠΟΣΔΕΠ στον σύλλογό σας, στηρίζοντας την Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης και τους υποψηφίους της ή ανεξάρτητα σχήματα και υποψηφίους.

 

Δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε. Πάρτε μέρος στις προσεχείς εκλογές.

 

 Ποια είναι η ΚΙΠΑΝ

  • Η ΚΙΠΑΝ απαρτίζεται από πανεπιστημιακούς δασκάλους με κοινό το όραμα ένα σύγχρονο, ποιοτικό, ακαδημαϊκό πανεπιστήμιο.

  • Η ΚΙΠΑΝ είναι ακηδεμόνευτη – δεν αποτελεί την παράταξη ενός κόμματος ή την συνδικαλιστική έκφραση μιας πολιτικής κίνησης.

  • Η συμμετοχή στην ΚΙΠΑΝ δεν προϋποθέτει συγκεκριμένη πολιτική ένταξη. Όσοι εκφράζονται μέσα από την ΚΙΠΑΝ έχουν ένα ευρύ φάσμα πολιτικών αναφορών.

 

Οι παρακάτω αρχές και θέσεις που υποστηρίζουμε αποτελούν την ταυτότητά μας και τα στοιχεία εκείνα που μάς ενώνουν ή μάς διαφοροποιούν από τις άλλες παρατάξεις, κινήσεις, πρωτοβουλίες:

Βασικές Αρχές

1.      Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η Έρευνα αποτελούν πυλώνες ανάπτυξης της χώρας. Η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και η ποιοτική εκπαίδευση είναι ανάγκη της σύγχρονης κοινωνίας.

2.      Τα ΑΕΙ πρέπει να συμβάλλουν στη διαμόρφωση υπεύθυνων πολιτών με επιστημονική και επαγγελματική και πολιτιστική επάρκεια και σεβασμό στις αρχές της δικαιοσύνης, ελευθερίας και δημοκρατίας, και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας με γνώμονα την βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.

3.      Η πολιτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και συνολικότερα για την εκπαίδευση απαιτεί μακροπρόθεσμο εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό για να αποδώσει καρπούς. Οι απαραίτητες προς τούτο συναινέσεις και συγκλίσεις πρέπει να υπερβαίνουν τις ιδεολογικές διαφορές και τις διαφορετικές προσεγγίσεις, αντί να αποτρέπονται εξαιτίας τους.

4.      Η νομοθεσία δεν μπορεί να αλλάζει κάθε τόσο με την αλλαγή κυβέρνησης ή υπουργού. Για να είναι εφαρμόσιμες, σταθερές και αποτελεσματικές, οι νομοθετικές αλλαγές πρέπει να προετοιμάζονται με ουσιαστική διαβούλευση που να εξασφαλίζει την απαραίτητη συναίνεση.

Θέσεις

1.      Το ελληνικό πανεπιστήμιο έχει ανάγκη από μεταρρυθμίσεις για να ξεπεράσει τις χρόνιες παθογένειες και καταστεί ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, αυτοδιοικούμενο, με δημόσιο και ακαδημαϊκό έλεγχο.

2.      Η πρόσφατη αποδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την κατάργηση των ΤΕΙ, δεν άγγιξε την ουσία των προβλημάτων, ενώ δημιούργησε νέα (όπως αυτό των επαγγελματικών δικαιωμάτων πρώην και νέων τμημάτων), διατήρησε την θεσμική ανασφάλεια και ήδη εξαγγέλλονται νέες παρεμβάσεις τύπου «ράβε-ξήλωνε».

3.      Ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας πρέπει να επανεξεταστεί ως προς τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα των νέων τμημάτων πρώτα, και των μεταπτυχιακών που έχουν αυξηθεί πληθωριστικά, στο πλαίσιο στρατηγικού σχεδιασμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με ουσιαστικό ρόλο της ΕΘΑΑΕ και με επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

4.      Παράλληλα με τις μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πρέπει να ενισχυθεί η μεταλυκειακή μη τριτοβάθμια τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, που να προσφέρει ουσιαστικές και ρεαλιστικές επιλογές εκπαίδευσης, κατάρτισης και επαγγελματικής πορείας, δίπλα στον ως τώρα επίσημο μονόδρομο Λύκειο-Πανεπιστήμιο, και τον αφανή παράδρομο των κολεγίων.

5.      Για τη μεροληπτική υπέρ των κολεγίων νομοθέτηση από το υπουργείο Παιδείας και την απαράδεκτη fast-track αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας των τίτλων τους, έχουμε εισηγηθεί αναλυτικά και πήρε απόφαση η Διοικούσα Επιτροπή της ΠΟΣΔΕΠ στις 28-4-2021 (https://www.posdep.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2707&Itemid=445)

6.      Με προαπαιτούμενο την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, πρέπει να εξορθολογιστεί ο αριθμός των εισακτέων σε επίπεδα αντίστοιχα των αναγκών του τόπου και των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων των ιδρυμάτων και των σχολών. Ο αριθμός τους δεν μπορεί να ορίζεται αυθαίρετα από το υπουργείο και τα τμήματα πρέπει να έχουν λόγο και για το επίπεδο των εισακτέων, ορίζοντας συντελεστές και βάσεις για συγκεκριμένα μαθήματα.

7.      Οι μετεγγραφές πρέπει να καταργηθούν, με εξαίρεση τις απολύτως αναγκαίες για λόγους υγείας, και να ενισχυθεί παράλληλα η φοιτητική μέριμνα.

8.      Η βλάβη στο δημόσιο πανεπιστήμιο, από τις περικοπές χρηματοδότησης και θέσεων προσωπικού την τελευταία δεκαετία, πρέπει να αναταχθεί. Η αξιολόγηση τμημάτων και ιδρυμάτων πρέπει να συνδέεται με το στρατηγικό σχεδιασμό τους και με πρόσθετη χρηματοδότηση, που να επιβραβεύει ή να υποστηρίζει την επίτευξη των στόχων τους.

9.      Η αναπλήρωση των κενών θέσεων και παροχή νέων είναι επείγουσα, γιατί χάνονται και δεν καλύπτονται επιστημονικά αντικείμενα με συνέπεια να απειλείται πια το επίπεδο των πτυχίων και η ίδια την υπόσταση των τμημάτων. Όταν, αντί για κάλυψη με νέες θέσεις ΔΕΠ μέσω ανοικτών προκηρύξεων, οι εκπαιδευτικές ανάγκες καλύπτονται πρόχειρα και πρόσκαιρα, με έκτακτες διαδικασίες από έκτακτο προσωπικό, και δεν διασφαλίζεται ποιοτική εκπαίδευση ούτε τα εργασιακά δικαιώματα. Επίσης, η ένταξη προσωπικού σε θέση ΔΕΠ δεν μπορεί να είναι δυνατή παρά μόνο με ανοικτή προκήρυξη. Έχουμε επίσης ζητήσει (14-4-2020) την έγκαιρη επαναπροκήρυξη των θέσεων και πριν την αφυπηρέτηση.

10.   Μετά το νέο μισθολόγιο του 2017, για το οποίο εκκρεμεί προσφυγή της ΠΟΣΔΕΠ στο ΣτΕ, παραμένει ανεκπλήρωτο από το 2008 το αίτημά μας για αξιοπρεπείς και αντίστοιχες του λειτουργήματος αποδοχές και συντάξεις, όπως και η υποχρέωση συμμόρφωσης των κυβερνήσεων με την απόφαση του ΣτΕ για αποκατάσταση των αποδοχών μας.

11.   Αφού έγιναν διαδοχικές χαριστικές ρυθμίσεις για τις οφειλές μελών ΔΕΠ υπέρ ΕΛΚΕ από επιχειρηματική δραστηριότητα, ζητάμε για λόγους ευνομίας και ισονομίας να δικαιωθούν οι συνεπείς συνάδελφοί μας που κατέβαλαν έγκαιρα τις οφειλές τους.

12.   Τα προγράμματα ενίσχυσης της έρευνας και των νέων επιστημόνων πρέπει να προκηρύσσονται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Οι διαδικασίες του δημόσιου λογιστικού στους ΕΛΚΕ καταπνίγουν την έρευνα και είναι επείγον να απλοποιηθούν οι ΕΛΚΕ.

13.   Το θέμα των αυθαιρεσιών στο όνομα του ασύλου είναι κομβικό, τόσο για τον συμβολικό χαρακτήρα του όσο και για την ουσιαστική διασφάλιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Έχουμε πάρει θέση επανειλημμένα και δεν παρέχουμε καμία ανοχή σε κανενός είδους ενέργειες και καταστάσεις που με οποιοδήποτε πρόσχημα απειλούν την ομαλή λειτουργία των Ιδρυμάτων και την πανεπιστημιακή ζωή και προσβάλλουν τις ακαδημαϊκές ελευθερίες.

14.   Η ασφάλεια των χώρων και του προσωπικού είναι πρωταρχικά ευθύνη των πανεπιστημιακών αρχών. Παράλληλα υποστηρίζουμε την εφαρμογή της κοινής νομοθεσίας για αξιόποινες πράξεις που τελούνται εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. (όπως διατυπώθηκε και στον Ν.4009/2011 και στον Ν.4623/2019), και τη δυνατότητα και υποχρέωση της αστυνομίας να επεμβαίνει χωρίς ειδική άδεια. Όμως πρέπει  η πανεπιστημιακή κοινότητα να ορίζει τους εσωτερικούς κανόνες λειτουργίας της, οι οποίοι να τηρούνται και να επιβάλλονται, ενώ η διαρκής παρουσία της αστυνομίας δεν είναι αναγκαία ούτε ικανή για να λυθούν σύνθετα είτε καθημερινά προβλήματα.

15.   Η εκπαιδευτική διαδικασία, με τους κανόνες που επιβάλλει η ΚΥΑ, τις ανεπαρκείς υποδομές και την παραβίαση των υγειονομικών όρων, διεξάγεται σε συνθήκες αυξημένου κινδύνου, ιδίως για εκείνους που είναι ή έχουν επαφή με ευάλωτα άτομα. Είναι επιτακτικό να αυξηθεί η υγειονομική επιτήρηση με πρόσθετα τεστ χωρίς διακρίσεις εμβολιασμένων και μη. Επίσης να αρθεί ο απαράδεκτος περιορισμός στην οργάνωση και διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την οποία έχουμε εμείς και όχι το υπουργείο την ευθύνη, και να παρασχεθεί ρητά η δυνατότητα χρήσης μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας.

16.   Με τη δραστηριότητά μας στους Συλλόγους και στην ΠΟΣΔΕΠ προωθούμε ευρύτερες συνθέσεις και συγκλίσεις αλλά δεν υποστηρίζουμε συντεχνιακές, προσωπικές ή μικροκομματικές πολιτικές. Αντίθετα με τις παρατάξεις που επιδιώκουν περιορισμένη συμμετοχή και απομακρύνουν τους συναδέλφους από τις διαδικασίες για να ελέγχουν τους συλλόγους, είμαστε υπέρ της αξιοποίησης όλων των σύγχρονων μέσων, με τα οποία άλλωστε έχουμε εξοικειωθεί (τηλεδιασκέψεις και ηλεκτρονικές ψηφοφορίες).

Σάς καλούμε να συμμετάσχετε στις εκλογές εκπροσώπων για την ΠΟΣΔΕΠ στον Σύλλογό σας, στηρίζοντας την Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης και τους υποψηφίους της ή ανεξάρτητα σχήματα και υποψηφίους που υποστηρίζουν παρόμοιες θέσεις.

 

Δώστε μας τη δύναμη να συνεχίσουμε. Πάρτε μέρος στις προσεχείς εκλογές.

Δ Ι Ο Ι Κ Ο Υ Σ Α     Ε Π Ι Τ Ρ Ο Π Η  της

Κ Ι Ν Η Σ Η Σ     Π Α Ν Ε Π Ι Σ Τ Η Μ Ι Α Κ Η Σ      Α Ν Α Β Α Θ Μ Ι Σ Η Σ

www.kipan.gr